
Novi pneumatici za automobile, narodski rečeno gume, poskupeli su u poslednjih godinu dana i do dvadeset procenata. Razlog, kažu prodavci, leži u ceni sirovina. Kada na to dodamo i cenu zamene, čija sezona je upravo počela, onda i ne čudi da sve više vozača, posebno oni koji prelaze manje od deset hiljada kilometara godišnje, voze na gumama za sve sezone.
Više od trideset godina ulica Petefi Šandora u Subotici je jedno od mesta gde vozači svraćaju kako bi zimske zamenili letnjim pneumaticima i obrnuto. Iskustva ovih vulkanizera govore da je veća gužva u jesen, nego u proleće.
„U jesen je puno veća gužva, zato što je u jesen od 1. novembra zakon da se, ako pada sneg, ledena kiša ili led, onda se moraju imati zimske gume na putu, na autu, jer sledi kazna. Na proleće nije obavezno imati letnje gume u toku leta, tako da se može i sa zimskim gumama voziti i onda se ta prolećna sezona razvuče skoro do mora“- kaže vlasnik vulkanizerske radnje Zoran Petrović.
Ako vam je sada vreme za kupovinu novih letnjih guma, suočićete se sa cenama koje su i do dvadeset odsto više u odnosu na cene poslednje kupovine.
„To je, ono što moramo da naglasimo, neki trend koji je krenuo prošle godine već sa zimskim gumama i sada se nastavlja sa letnjom sezonom. Ne postoji jedan konkretan razlog za to što se desilo, ali ono što mi znamo, s obzirom da radimo sa većinom najvećih dobavljača na teritoriji Srbije jeste da je otprilike negde zajednički rezultat za to nedostatak sirovina. Tu se ne misli samo na sirovu gumu, već na generalno sirovine koje se koriste u proizvodnji guma“ – kaže menadžer internet prodaje guma Milenko Jarić.
To donekle i menja navike vozača, koji u poslednje dve godine sve više prelaze na kupovinu jednog seta guma za sve sezone, pogotovo ako najveći deo vremena automobil voze na kraćim relacijama.
„Prodaja guma za sve sezone je u porastu u prethodne dve godine i za neke kraće relacije i, da kažemo, neke blaže klime, to je za korisnika, odnosno kupca, svakako racionalna odluka“- kaže Jarić.
„Svi ljudi koji ne prelaze puno kilometara, recimo šest do deset hiljada kilometara tokom godine, nema potrebe imati zimsku i letnju gumu. Ljudi koji prelaze puno kilometara, oko četrdeset, pedeset, šesdeset i više hiljada kilometara, imaju opravdanje za promenu zimskih zimi, letnjih leti“- objašnjava Petrović.
U prilog gumama za sve sezone ide i izostanak troška zamene zimskih za letnje gume i obrnuto, koji iznosi između dve i po i tri i po hiljade dinara po sezoni.
Izvor: RTV (Boris Šuman)