Brodogradilište u Bačkom Monoštoru iz 1876. godine, najstarije je brodogradilište u ovom delu Evrope. Za stalne kupce iz zapadne Evrope, monoštorsko brodogradilište bilo je mesto izgradnje kvalitetnih i savremenih brodova. Danas, izgradnje novih brodova skoro i nema.
Četiri nova objekta za holandsko tržište, remontovanih tridesetak objekata za mađarsko, srpsko i hrvatsko tržište, prerađenih preko 2.000 tona materijala, zaposlenih preko 150 radnika… Bila je to slika uspešnog brodogradilišta u Bačkom Monoštoru, u zenitu proizvodnje 2007. godine.
Nakon stečaja, od 2014. vlasnik brodogradilišta je Vip grup Brodoremont. Trenutno je na generalnom remontu još osam objekata, pored broda mađarskog pozorišta i najstarijih objekata na Dunavu iz 1871. godine.
„Imamo gasane tankere, gurače, pretovarna postrojenja, barže, a očekujemo dva postrojenja iz Hrvatske. Očekujemo i jedan vojni objekat od Vojske Srbije, a u pregovorima smo okojednog muzejskog primerka – parobroda, koji će doći na generalni remont“, naglasio je Srđan Čanković, direktor Brodogradilišta u Bačkom Monoštoru.
Iako je još uvek je u funkciji strug iz 1842. godine, u brodogradilištu je poslednjih godina izgrađena nova hala, kupljeni su novi instrumenti, makaze i aparati za varenje, kako bi se povećala produktivnost.
„Jedna od najsavremenijih mašina, ali i najskupljih, što se tiče plazme, je kod nas i mislim da smo u Vojvodini u tome najjači“, kaže zaposleni Nenad Forgić.
„Odlučio sam se za ovaj zanat zato što je lako zaposlenje, ali planiram nastaviti studije jer ovo nije perspektiva, ali usput je odličan posao“, kaže Adam Mrvičin, elektrozavarivač.
„Imamo posla preko glave, pored brodogradnje, radimo i industriju, pokrivamo Zapadno-bački okrug, fabrike, sve što im je potrebno, izlazimo u susret“, dodaje on.
Brodogradnja je ipak u drugom planu. Najveći problem jeste manjak dobrih majstora i radnika, koji su svoje znanje i veštine odneli sa sobom na brojna tržišta zapadne Evrope.
„Nemamo dovoljno ljudi za novogradnju i radimo konstrukcije u novoj hali, imamo od četrdeset i dvoje do pedeset zaposlenih“, veli Ivan Pašić, šef proizvodnje u Brodoremontu.
Brodogradilište u Bezdanu, za razliku od monoštorskog, vlasništvo je hrvatskog državljanina Miroslava Reljanovića i u zakupu je jedne srpske firme koja o tome šta radi nije želela da govori za naše kamere.
Izvor: RTV (Ružica Parčetić)