Joga za početnike – kompletan vodič za amatere


Joga je drevna veština koja osnažuje i duh i telo. Oduvek ste želeli da se oprobate, ali vam je delovala previše komplikovano. Naš vodič joga za početnike pomoći će vam da shvatite suštinu, naučite osnovne tehnike i učinite nešto zaista sjajno za sebe. Bez obzira da li ste stari ili mladi, popunjeni ili fit, joga je za svakoga. 

Podmladiće vaše telo i umiriti um, a pritom ćete se zaista zabaviti i uživati u osećaju koji ostaje nakon praktikovanja joge. 

Iako, joga za početnike deluje na prvi pogled komplikovano i teško, zapravo nije tako. Važno je da naučite osnovne tehnike i pravila koja će vam omogućiti da praktikujete jogu u svom domu. 

Ne morate više trošiti gomilu novca za postizanje željenog izgleda u teretani ili skupim fitnes centrima. Sat vremena dnevno joge obogatiće vašu dušu i dovesti vašu figuru u top stanje. Vreme je da raspakujete svoju joga prostirku i bacite se na vežbanje. 

Najteži korak je početi. Nekima od nas problem je odlučiti se za korak napred. Ali ako ste godinama posmatrali osobe koje praktikuju jogu i pomislile kako biste volele da steknete njihovu veštinu i znanje, ovo je vaša prilika. 

Nemojte odustajati, ma koliko teško delovalo. Najteže je napraviti taj prvi korak i odlučiti da uradite nešto za sebe. Danas kada je vremena sve manje, a obaveza sve više, joga za početnike pomoći će vam da stvorite harmoniju duha i tela koja će vam dati energije i pozitivne misli da pregurate sve što vam život donosi. Zato nemojte oklevati. 

Nakon čitanja ovog teksta krenite u svoju joga avanturu. Tekst vam je uvek dostupan, da možete da se podsetite osnovnih stvari vezanih za jogu i vaše je samo da prikupite dobru volju i isprobate neku od tehnika joge za početnike. Verujte, vaš život će se totalno promeniti. Na bolje, naravno. 

U našem kratkom vodiču joge za početnike upoznaćete se sa suštinom, tehnikama, važnim koracima i prednostima koje joga ima za kvalitet vašeg života. 

Šta je joga?

Joga je veština sa dugom istorijom sa kojom uz pomoć određenih vežbi i alata osnažujete telo i um. 

Ne postoji tačna definicija za jogu. Možemo reći da je joga skup duhovnih tehnika i praksi usmerenih na stvaranje harmonije između tela, uma i duha u cilju osnaživanja ličnosti u svakom pogledu. Postoje različite vrste joga koje koriste različite tehnike i metode, ali svaka ima isti cilj koji vodi ka prosvetljenju i pročišćenju. U svetu je najpoznatija vrsta joge koja se najčešće i praktikuje zapravo “Hatha joga”. 

Ovom vrstom joge, jedinstvo uma  i tela postiže se kroz vežbanje “asana” – joga položaja, “pranajame” – joga disanja, “mudre” – gestova tela i “šatkarme” – unutrašnjeg čišćenja. 

Sve ove tehnike koriste se za pročišćavanje tela i negovanje životne energije – “prane”. Savremena joga najviše se koncentriše na praktikovanje asana i pranajame. 

Prednosti joge

Lista prednosti koje joga ima za vaš organizam i kvalitet života su bezbrojne, ali mi ćemo vam nabrojati samo neke od njih kako biste shvatili koliko je značajno za vas da što pre donesete odluku i zaplovite u neverovatan svet pozitivne energije i upoznavanja sebe kroz jogu. 

Smanjuje stres 

Ovo je neophodno svakoj osobi na planeti danas. Sigurno ste već mnogo puta čuli kako je stres jedan od najvećih uzročnika raznih stanja i bolesti današnjice koje ne samo da remete naš život, već i život onih koje volimo. Nije li divno zaboraviti na stres jednom zauvek. Uz jogu efikasno ćete pobediti svakodnevni stres i izbaciti ga iz vašeg tela na zdrav način. 

Povećava fleksibilnost tela 

Verovatno ste primetili da više ne možete podići nogu iznad glave, a kamoli napraviti špagu. Za samo nekoliko meseci praktikovanja joge dovešćete telo u odlično stanje i za vas više neće biti prepreka. Još jedan podsetnik, što su vaši mišići fleksibilniji to je vaše držanje bolje, a bol postaje prošlost. 

Joga poboljšava i kvalitet sna

Ako dugo patite od nesanice razlog može biti nakupljeni stres, anskioznost, depresija, svakodnevni bolovi. Kada uvežbate joga tehnike disanja i položaja tela uspostavlja se ravnoteža, stres nestaje, a kvalitet sna se značajno poboljšava. 

Pobeđuje anksioznost

Anksioznost je jedan od najčešćih problema savremene žene ili muškarca. Neprijatni napadi panike izazvani stresom, frustracijama i izbegavanjem odmora ne samo da narušavaju vaš kvalitet života već se mogu pretvoriti i u ozbiljnije psihičke probleme poput depresije i drugih stanja. To svakako nije cilj nikome, ali dugo zanemarena anksioznost se duže leči. 

Poboljšava zdravlje

Joga osnažuje srce, um i kičmu, stoga je jako važna za zdravlje čitavog organizma. Uz redovno vežbanje joge reguliše se pritisak, ispravlja se kičma i mišići čitavog tela se istežu i osnažuju. Celokupan uticaj joge na zdravlje je neverovatan. Kada se postigne harmonija duha i tela mnoga oboljenja, zapaljenski procesi i deformacije se rešavaju. Joga podstiče i cirkulaciju što dovodi do boljeg protoka hranjivih materija i vode u organizmu. 

Jača imuni sistem

Iz svih gore navedenih prednosti joge dolazi do ojačavanja imunog sistema koji je odgovoran za borbu našeg organizma sa raznim virusima, bakterijama i drugim uzročnicima različitih bolesti. 

Smanjuje nivo šećera u krvi

Smanjuje nivo šećera u krvi, holesterol i povećava dobri holesterol. Joga smanjuje nivo sećera u krvi na nekoliko načina: snižava nivo adrenalina i kortizola, poboljšava insulinsku toleranciju i podstiče stvaranje zdravih navika ishrane. 

Rešava probleme sa kosom

Joga rešava i vaše probleme sa kosom. Nije vam jasno? Ukoliko vodite računa o svojoj kosi i dešava vam se da kosa opada i nakon pranja, moguće je da se radi o opadanju kose zbog stresa. Poznato je da stres utiče na svaku sferu našeg života, pa tako i na lepotu kose i kože. Mnogi problemi sa vlasištem i kosom, a jedan od najčešćih je baš opadanje kose mogu se rešiti uvođenjem joge u dnevnu rutinu. Pa na taj način jogom možete izgledati lepše i zadovoljnije u svakom pogledu. 

Pojačava koncentraciju i ravnotežu

Naime, kada duže vreme praktikujete joga tehnike, vaš um oslobađa se stresa i nervoze, uspostavlja se normalan rad svih organa, a vaš mozak ima više vremena i prostora da se fokusira na stvari koje su vam važne. Uvežbavanjem položaja tela dovodi do bolje ravnoteže i smirenosti tela i uma, što vam omogućuje savršen balans. 

Ovo su samo neke od prednosti koje joga ima za ljudski organizam. Nemojte se dvoumiti, jer sa jogom ne možete izgubiti, a ono što dobijete ulepšaće vam dane i naučiti vas da živite u svakom trenutku ovde i sada. 

Šta sve treba da znate pre nego se što počnete da praktikujete jogu?

Jogom se mogu baviti apsolutno svi. Od dece do starijih osoba, od mršavih do gojaznih, bez obzira u kakvoj ste fizičkoj kondiciji, joga je namenjena svima. Posebno može biti efikasna ako vežbe radite u toku pauza – sada kada radite od kuće.

Iako su joga tehnike takve da u principu ne mogu da vam naškode ipak bi u nekim slučajevima trebalo da obratite pažnju. Navešćemo vam nekoliko situacija kada je potrebno smanjiti intenzitet joga vežbi ili odmoriti neko vreme od nje. 

Ukoliko osećate bolove u stomaku ili nogama dok praktikujete jogu, usporite. Zatezanje mišića, napetost i blago trnjenje je sasvim normalno. Bol nije i u slučaju da se pojavi, smanjite intenzitet vežbanja i usporite tempo. 

Ukoliko imate neko medicinsko stanje ili povredu uzdržavajte se od komplikovanih joga vežbi. Obavezno konsultujte svog lekara koje vežbe možete da radite i da li vaše stanje zahteva pauzu u joga vežbanju. 

Ako niste baš u formi, ili je vaše telo ekstremno zategnuto i nefleksibilno predlažemo da počnete sa nekim lakšim i nezahtevnim joga položajima i tehnikama. Dok malo ne ojačate i vaše telo ne postane fleksibilnije držite se lakših vežbi. Ono što je važno jeste da počnete sa jogom i ne prestajete već u tome istrajete. 

Joga za početnike – priprema

Kada se odlučite da pružite jogi šansu, predlažemo da napravite plan u svom nedeljnom rasporedu. Za početak odvojite po 45 minuta do sat vremena dnevno tri puta nedeljno. Kasnije kada se uvežbate i počnete da na svojoj koži osećate prednosti joge, možete povećati učestalost vežbanja. 

Od opreme za jogu potrebna vam je dobra volja, entuzijazam, udobna – fleksibilna odeća i prostirka za vežbanje. Sve ostalo vam za početak nije potrebno.  Kako biste se lepše osećali, predlažemo da jogu kombinujete sa aromaterapijom. 

Zapalite nekoliko mirišljavih sveća ili štapića, pustite umirujuću muziku, recimo zvukova iz prirode i prepustite se uživanju. Nakon nekoliko prvih termina sigurno ćete se osećati bolje i videćete i sami zašto je odavno trebalo da počnete sa uvežbavanjem ovih drevnih tajni Istoka. 

Joga poze za početnike

Došli smo i do najzanimljivijeg dela. Iako ste možda očekivali odmah da pređemo na same poze, neophodno je bilo da vas upoznamo sa suštinom joge i dobro pripremimo za sam početak. Naročito, jer je ovaj vodič namenjen početnicima – i muškarcima i ženama, onima koji apsolutno ništa ne znaju o ovoj drevnoj veštini. 

Predstavljamo vam nekoliko početničkih poza koje su lagane za upoznavanje sa jogom, ali i pripremu za dalje zahtevnije poze. 

Dečija poza

Ova poza je odlična za početnike, jer je jednostavna i pomaže vam da se prilagodite i opustite za dalje vežbanje. Kasnije ovu pozu možete izvoditi u pauzama za odmor od težih i zahtevnijih joga poza. 

Kada se pripremite za izvođenje joge, kleknite na kolena na prostirku. Zatim ispružite ruke iznad glave i polako ih spustite na prostirku tako da vam glava bude što bliže nogama, a ruke skroz ispružene prema napred. Zaista je jednostavna poza i stručnjaci tvrde da ovakva poza smiruje i uspostavlja dobar osnov za dalje vežbanje. 

Možete staviti jastuče ispod glave ili umotan peškirić ispod kolena, ako vam je neugodno. Poenta je da se dok izvodite joga poze osećate maksimalno prijatno. Spuštajte leđa dole gore i uporedo dišite duboko. Fokusirajte se na opuštanje mišića i kičme dok dišete. 

Planina poza

Lagana i jednostavna poza kojom istežete celo telo i dozvoljavate energiji da slobodno teče. Odlična za početnike. Stanite na podlogu i spojite nožne prste dok pete ostaju malo razmaknute. Raširite nožne prste i rasporedite težinu ravnomerno na obe noge. Ispravite se tako da vam repna kost bude usmerena ka podu. Sklopite ruke u visini srca kao za molitvu i udahnite duboko na nos. Razdvojite ruke, mrdajte prstima i dignite ruke iznad glave. 

Nakon toga ponovo vratite ruke u početnu pozu i izdahnite na usta. Dok su ruke u vazduhu zadržite dah na kratko. Ovo je odlična poza za istezanje. Možete proizvoljno malo rastegnuti vrat dok ste u ovoj pozi kružnim pokretima sa leve na desnu i obrnuto. 

Pas okrenut na dole

Ova poza odlična je za istezanje kičme, jačanje ruku i ramena i nije mnogo zahtevna, lako ćete je savladati. Stanite u kučeći stav tako da vam kolena i noge budu na zemlji, ruke dodiruju zemlju a glava u pravcu leđa. Udahnite, ravnomerno pritisnite šakama pod i podignite kolena da ostanete na nožnim prstima. 

Podignite kukove gore i povucite ih malo unazad da biste izdužili kičmu. Izdahnite i povucite zadnjicu i noge unazad tako da se oslonite na čitavo stopalo. Kada su noge ravne snažno podignite butine pritiskajući zemlju stopalima. Podignite ramena od ušiju i poravnajte lopatice na leđima. Okrenite nadlaktice nadole prema podu. Zategnite spoljne bokove prema centru. Nastavite da ravnomerno udišete i izdišete dok držite pozu.

Kobra poza

Odlična je za istezanje leđa i ojačavanje mišića na leđima, ramenima i stomaku. Jednostavna je i odlična za početnike. Lezite na podlogu potrbuške, tako da vam čelo i prsti na nogama budu priljubljeni uz podlogu. Ruke ispravite pored tela. Stavite nakon toga ruke ispod ramena držaći laktove blizu trupa. Udahnite duboko i pritisnite noge i stopala u podlogu. 

Izdignite gornji deo trupa i glavu od podloge oslanjajući šake na podlogu. Tako da vam se leđa u blagom luku izdižu na gore – gornji deo leđa. Izdahnite. Ponovo udahnite dok ne osetite da vam se grudni koš raširio, zadržite se malo u toj pozi i lagano se vratite u početni položaj. Izdahnite. Ponovite položaj nekoliko puta. 

Drvo

Joga poza za početnike koja vam pomaže da savladate probleme sa ravnotežom. Umiruje i uspostavlja dobar protok energije kroz celo telo i odlična je baš za vas, koji još uvek nemate dovoljno iskustva. 

Stanite sa obe noge na podlogu i udahnite i izdahnite nekoliko puta. Polako prebacite težinu na desnu nogu. Podignite levu nogu držeći je sa obe ruke za zglob i sve vreme pokušavajte da kukove držite u ravni. Povucite stopalo leve noge i pozicionirajte ga na butinu desne noge, odmah ispod karlice. 

Ruke sklopite ispred grudi u položaj za molitvu. Stopalo leve noge treba da bude na dole pritisnuto uz desnu butinu. Nekoliko puta udahnite i izdahnite dok ste u ovoj pozi, pustite da vaše misli teku i pokušajte da se fokusirate na ravnotežu. 

Nakon toga promenite nogu. Odnosno uradite istu pozu na drugoj nozi. Odlična vežba i uz malo truda zaista stvara odličan balans. Bićete spretniji i pažljiviji kada ustalite ovu vežbu u redovno praktikovanje joge. 

Nadamo se da smo vas ohrabrili da se oprobate u ovoj veštini. Joga za početnike nije nikakav bauk i nešto što ne možete da pokušate sami kod kuće, bez da je ičiji pogled uprt u vas i očekuje vaš neuspeh. Kada se već dobro uvežbate i postanete iskusni joga majstor imate svo pravo da se pravite važni. 

Vaše je samo da ne odustajete, već budete uporni i istrajni u svojim namerama. A sve što će vam joga doneti u život, videćete i sami, neverovatno je!


OSTAVITE KOMENTAR

Napišite komentar!
Molimo Vas upišite ime

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.