Posle šest godina, od kada rade, utisak je da zaštitnici prava pacijenata konačno uigrano rade svoj posao obzirom na sve druge poslovne obaveze. Koliko je njihova uloga, kao spona između pacijenata i sistema zdravstvene zaštite zaživela proveravali smo u somborskom okrugu.
Problemi oko zakazivanja pregleda, izdavanje uputa i lekarskih recepata, ortopedskih pomagala, dužina čekanja na pregled ili kako da dođu do većih kliničkih centara, samo su neka od pitanja ili prigovora kojima se pacijenti, usmeno ili pismenim putem, obraćaju savetniku za zaštitu prava pacijenata. I ako svoja prava u lokalnoj kancelariji mogu uputiti od 2014. godine, mnogi još uvek nisu informisani kome i kako mogu da se obrate ukoliko smatraju da im je pravo na zdravstvenu zaštitu uskraćeno.
Tokom poslednje tri godine savetniku za zaštitu prava pacijenata u Somboru pismeno se obratilo se petnaest pacijenata iz Somborskog okruga.
„Dosta veliki problem je informaciono zdravstveni integrisani sistem, a termine daje bolnica, dok izabrani lekar obavlja zakazivanje. Međutim, problem je što bolnica daje termine za ceo Zapadnobački okrug i pored svega mi se trudimo da maksimalno pacijentima izađemo u susret“, kaže Marija Jerković, savetnica za zaštitu prava pacijenata.
Međutim, broj savetovanja i posredovanja rešavanja problema usmenim putem je daleko veći, oko 900 slučajeva godišnje.
„Imali smo problem sa zakazivanjem pregleda na primer kada je u pitanju oftamolog, jer ih je manjak. Uglavnom to i naglasim pacijentima…Tamo gde je manjak lekara za specijalističke pregleda gledamo da nekako situaciju rešimo…“, dodaje ona,
Pritužbe upućene Pokrajinskom zaštitniku građana zbog povrede ljudskog prava na zaštitu fizičkog i psihičkog zdravlja predstavljaju značajan udeo u ukupnom broju obraćanja građana.
„Baveći se pravom deteta na bolničkom lečenju u pratnji roditelja tokom 2018. godine ombudsman je utvrdio da nekoliko bolnica iz Vojvodine ne dozvoljava očevima da budu uz svoju decu, koja se nalaze na stacionarnom lečenju, a da majkama pratnju čak i naplaćuju u iznosu do hiljadu dinara dnevno, iako se ova zdravstvena usluga izričito obezbeđuje na teret zdravstvenog osiguranja. Reagovanjem resornog pokrajinskog Sekretara nezakonito postupanje je obustavljeno“, naveo je, između ostalog, ombudsman.
Savetnici u većoj meri prepoznaju nastalo kršenje prava, dok su sa druge strane sami pacijenti svesniji prava čiju zaštitu uživaju po zakonu, a pravo na prevenciju je jedno od najvažnijih.
Izvor: RTV (Vesna Milanović)