Održana tribina o autizmu


U sredu, 27. novembra, u organizaciji Pedagoško-edukativnog razvojnog centra (PERCE), u amfiteatru Pedagoškog fakulteta održana je tribina pod nazivom „Dete sa autizmom u vaspitno-obrazovnoj ustanovi i van nje“. Na ovu temu su govorile dr Otilia Velišek Braško, profesor strukovnih studija za pedagoške nauke, Marija Beslać, roditelj i predstavnik Udrženja za podršku osobama sa autizmom “Maslačak” iz Sombora i Marija Cvijetić, asistent za defektološke nauke. Tribina je izazvala veliko interesovanje profesora i studenata, vaspitača, učitelja i roditelja dece sa autizmom.

Na samom početku, sve prisutne pozdravio je dekan prof. dr Željko Vučković, koji je istakao da se Pedagoški fakultet bavi i temama koje su od društvenog značaja, te podsetio da je potpisan sporazum o saradnji sa Gradom Somborom u okviru koga su planirane aktivnosti u cilju približavanja Fakulteta sugrađanima. U tom smislu, osnovan je i Pedagoško-edukativni razvojni centar koji će doprineti poboljšanju kvaliteta života, kroz predavanja koja se bave pitanjima od životnog interesa. 

Uvodničar i moderator tribine Marija Cvijetić je rekla da je autizam vrlo aktuelna tema, jer su deca sa autizmom sve prisutnija u vaspitno-obrazovnom sistemu. Ona je upoznala učesnike tribine sa istorijatom autizma, i novim pristupom u njegovom izučavanju koji podrazumeva ceo spektar autističnih poremećaja.

Kao ključne karakteristike dece sa autizmom navela je deficite u socijalnoj komunikaciji, kao i ograničeno i ponavljajuće ponašanje i interesovanja. Takođe, istakla je činjenicu da je unapređena rana dijagnostika simptoma autizma i da se primenjuju novi tretmani, posebno u oblastima učenja, ponašanja i zdravstvene nege. Od problema koji su i dalje prisutni navela je pitanje uzroka autizma, ali i zapošljavanje, stanovanje i socijalizaciju odraslih osoba sa autizmom. Jedinstvena kombinacija vrste simptoma i intenziteta njihovog ispoljavanja kod svakog deteta sa autizmom ne dozvoljava primenu „šablonskog“ pristupa, te je neophodna edukacija zdravstvenih radnika i zaposlenih u sistemu obrazovanja i vaspitanja, zaključila je Marija Cvijetić.

O dobrobitima inkluzije dece iz spektra autizma izlagala je dr Otilia Velišek Braško, iz ugla stručnjaka za inkluziju i roditelja deteta iz spektra autizma. Govoreći o porastu broja dece sa autizmom, ona je navela podatak da je 1985. godine od 10.000 dece jedno dete imalo autizam, dok je 2017. godine svako 36. dete imalo neki poremećaj iz spektra autizma, i da je najveći porast u razvijenim zemljama i zemljama u tranziciji.

Po rečima dr Velišek Braško, autizam je složen razvojni poremećaj koji se obično javlja tokom prve tri godine života i odražava se na funkcionalnost deteta u svim oblastima života. Ona je istakla da je autizam stanje, a ne bolest. Deca sa autizmom imaju poteškoća sa senzornom integracijom, odnosno sa hipersenzitivnošću i hiposenzitivnošću. S obzirom na činjenicu da svako dete ima pravo na kvalitetno obrazovanje, dr Velišek Braško smatra i da deca sa autizmom treba da budu uključena u redovni školski sistem.

Ona je navela definiciju inkluzije po kojoj je to proces rešavanja i reagovanja na različite potrebe svakog deteta kroz povećanje učešća u učenju, kulturi i zajednici, kao i smanjenja isključenosti u okviru obrazovanja. Dr Velišek Braško je podvukla važnost socijalnih interakcija i vršnjačke podrške kod dece sa poremećajem iz spektra autizma, jer na taj način oni postaju aktivni članovi zajednice.

Marija Beslać je predstavila brojne aktivnosti Udruženja za podršku osobama sa autizmom „Maslačak“, i ispričala svoje iskustvo u odgajanju i vaspitanju sina sa autizmom.


Prethodni„Bimal“ investira 35 miliona evra u somborsko „Novo sunce“
SledećiMULTISEKTORSKI SASTANAK ZA BORBU PROTIV DROGA

OSTAVITE KOMENTAR

Napišite komentar!
Molimo Vas upišite ime

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.