Sve što (ni)ste znali o startapu


Startap – reč koja se poslednjih godina čuje gotovo na svakom koraku, ali čak devet od deset ljudi ne zna šta tačno podrazumeva ovaj pojam.
„Konkurište ovde ako imate startap“, „prijavite svoj startap“, „sjajne prilike za startape“, „država pomaže i podržava osnivanje startap kompanija“ … su rečenice sa kojima se svakodnevno „sudarate“ u svim ekonomskim i biznis temama i dijalozima.

Šta je u stvari startap i čemu služi?

Zanimljivo je da postoji mnogo definicija startapa. Stiv Blank, autor knjige „The Startup Owner’s Manual“ objavljene 2012. godine, kaže: Startup je privremena organizacija koja traži repetitivan i skalabilan biznis model.
Jasno? Evo, priznaćemo prvi – nama nije.
I ne želimo da se bavimo definicijama, već hoćemo da vam objasnimo šta je startap, šta podrazumeva i da li ste vi na putu da postanete jedan zanimljiv, originalan, nesvakidašnji startap.

Poreklo
Termin svoje korene ima u engleskom jeziku (engleski: start up) i u bukvalnom smislu znači pokrenuti/započeti. Teorija se poklapa sa praksom, s obzirom na to da startap kompanije pokreću/započinju neku svoju ideju i formiraju je u biznis plan.

Suština
Glavne osobine startapa su inovacija, tehnološki napredak, potencijal brzog rasta, skalabilnost i veliki domet. Ako bismo vam rekli da su neke od najvećih kompanija današnjice, kao što su Amazon, Facebook, Google, Alibaba, Uber, Airbnb itd, počeli upravo kao startapi, pretpostavljamo da svaku pojedinačnu osobinu ne moramo da objašnjavamo.
Iza svake od ovih kompanija, a nekadašnjih startapa, krije se inspirativna priča o uspehu i primer kako su neverovatne ideje proistekle iz logičkog promišljanja, prepoznavanja prilika i znanja. Dobro, uvek tu ima i malo sreće. To ne znači da treba da posetite astrologa, da vidite da li ste rođeni pod srećnom zvezdom, savetujemo da se ipak više oslonite na druge faktore.

Jedan od interesantnih primera je Airbnb i njihova priča.

AirBnb je start(ap)ovao 2007. godine. Cimeri Joe Gebbia i Brian Chesky, 27-godišnjaci, ostali su švorc i nisu mogli da plate kiriju. Te godine se u San Francisku održavala konferencija i svi hoteli su bili prebukirani. Upravo u toj činjenici, dvojica drugara uvidela su svoju šansu – logika, prilika i znanje! (ali i sreća na delu)

Došli su na ideju da u svojoj dnevnoj sobi iznajme 3 kreveta na naduvavanje i da u cenu uđe i doručak koji bi pripremili gostima. Sledećeg dana napravili su sajt. Ubrzo nakon otvaranja sajta usledile su prve 3 rezervacije koje su naplatili 80$ po osobi.
Biznis ideja je rođena!
Odlučili su da ciljaju publiku koja posećuje konferencije i festivale širom Amerike, angažujući lokalno stanovništvo u mestima gde se ove manifestacije održavaju, da popišu svoje sobe i da dozvole putnicima da ih rezervišu.
Sve ostalo je istorija.

Domaći inovatori
Priča o inovacijama nije rezervisana samo za inostranstvo.
Pobednik ovogodišnjeg Delta Biznis inkubatora tim Frigo gel, pravi je primer startapa. Sretko Popadić, Marko Stojanović, Nenad Jovančić i dr Ivan Glišić radili su na svojoj ideji Gel antifrost sistema.
Uvidevši problem sa kojim se susreću poljoprivrednici i kompanije u svojim voćnjacima, rešili su da razviju sistem efikasne zaštite voćnjaka i vinograda od prolećnih mrazeva trodimenzionalnom strukturom vode.
Motivacija članova tima je da primene svoje inovacije, rade na novim rešenjima, organizuju racionalan proizvodni proces, sarađuju sa naučnim institucijama, nastupe na tržištu, stabilizuju svoje tržišno učešće i izvezu dve trećine ukupne proizvodnje.

Firma vs. Startap
Važno je razumeti da startap ne mora da bude firma, ali je cilj svakog startapa da postane prava firma… koja zarađuje… mnogo! To može da se postigne samo ako ima osobine koje ga čine onim što jeste – inovativni, skalabilni poslovni model koji se može ponavljati van granica nastanka ideje.
Startap može da bude i organizacija koja nije formalna i koja nema prihode.
Ovo bi praktično značilo da – ukoliko vi imate ideju, razvijate je, verujete da možete da je čak i prodate drugoj kompaniji jer imate neku inovaciju velikih razmera – vi ste startap, iako vam je račun u banci prazan ili ga i nema. Kada privučete investiciju, registracija vam ne gine i bravo – postali ste firma!

Mislite da jeste, a nije
Uzevši u obzir sve pomenute osobine startapa, dolazi se do zaključka da startap podrazumeva veliko tržište i tehnološku inovaciju globalnih razmera, koja bi velikom broju ljudi rešila određeni zahtev ili potrebu. I zato, sledeći put kada čujete reč startap, znaćete da procenite da li ste vi, možda, jedan od njih. 😊

Izvor: blog.deltaholding.rs


OSTAVITE KOMENTAR

Napišite komentar!
Molimo Vas upišite ime

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.