Brzina dostavljanja pošiljki postaje sve bitniji faktor kod kupaca koji trguju onlajn.
I dok smo do sada gledali takmičenje vozova, kamiona, brodova i aviona, zahvaljujući razvoju tehnologije u tu trku se uključio jedan sve jači takmac – dron. Kompanije koje se bave onlajn prodajom sada gledaju kako i taj segment dostave da što više integrišu u svoje poslovanje, kako bi stekli prednost u odnosu na konkurente.
Sledi pregled tri američke kompanije koje će u 2020. godini gledati kako da steknu prednost u dostavi dronom, a to su UPS, Amazon i Alfabet.
UPS Flight Forward
Iako nisu najveća kompanija koja ulazi u „trku dronova“, UPS je na prvom mestu liste jer je njegov program za isporuku bespilotnih dronova prvi dobio sertifikat Savezne uprave za vazduhoplovstvo (FAA) i još bitniji dokument Part 107 u oktobru ove godine. Šta je tako posebno u vezi s ovim dozvolama? Dozvole zajednički uklanjaju regulatorne prepreke za ulazak na tržište isporuke dronova, otvaraju mogućnost neograničenog skaliranja i oslobađaju od državne kontrole ovu vrstu letova koje kompanija može obavljati.
Amazon je u aprilu dobio jednu dozvolu za dronove, nižeg nivoa i dozvoljena mu je vrlo ograničena dostava i upotreba resursa. UPS je, međutim, dobio najviši nivo sertifikata, bez ograničenja broja pilota ili nivoa ekspanzije do koje može rasti. Uz to, ova posebna dozvola omogućuje UPS-u da leti van vidokruga pilota, upravlja iznad naseljenih područja, leti noću i prevozi teret preko 55 kilograma.
U najnovijem finansijskom izveštaju, UPS je objavio da je do danas već obavio 1.500 komercijalnih letova. UPS je sklopio partnerstva sa Univerzitetom Utah, CVS-om i Amerisource Bergenom u potrazi za novim i inovativnim načinima da profitira od tehnologije dronova. Iako se isporuke trenutno koriste samo za potrebe zdravstvene zaštite, kompanija planira da proširi doseg na prevoz posebne robe i drugih proizvoda.
Alphabet Wing
Dok je UPS jedina kompanija sa svim potrebnim sertifikatima, Alfabetova divizija za dostavu dronova Wing je nadomak prve.
Wing će, kako je saopšteno, usko sarađivati s FAA-om kako bi dobio najviši nivo sertifikacije. Trenutno je Wing jedna od tri kompanije u trci za isporuku bespilotnim letelicama.
Sticanje sertifikata proces je u pet koraka, uključujući pretpristupnu prijavu, formalnu prijavu, ocenu dizajna, ocenu rada i administrativne funkcije.
Alfabet, dakle, ne sedi prekrštenih ruku, čekajući odobrenje vlasti. Trenutno, Wing postiže napredak na međunarodnom tržištu isporuke dronovovima. U Australiji je Wing započeo testiranje isporuka dronom još u 2014. S više od 70.000 probnih letova i 3.000 uspešnih isporuka do sada, kompanija je dobila odobrenje tamošnje agencije za civilno vazduhoplovstvo za početak ograničenih komercijalnih operacija. Trenutno kompanija isporučuje fiksni popis predmeta od 16 različitih trgovaca u Kanberi i okolini. Alfabet i u Finskoj dronom isporučuje fiksni popis predmeta od dva trgovca, i to u Helsinkiju.
Amazon Prime Air
Vratite se na epizodu popularne emisije „60 minuta“ u decembru 2013. godine (pre punih šest godina) i čućete kako je direktor Amazona Džef Bezos (u međuvremenu je postao najbogatiji čovek na svetu) otkrio svoj plan isporuke bespilotnim letelicama s očekivanim datumom integracije četiri ili pet godina kasnije.
Brzo se vratite u današnje vreme i videćete da Amazon ipak nije postigao taj cilj. Od sve tri kompanije s ove liste, Amazon Prime Air jedina je bez ikakvog napretka kada je reč o sertifikaciji. Kompanija je tek na početku tog procesa, sa prijavom podnetom FAA-u tek u julu ove godine.
Poslednja vest iz kampa Amazon Prime Air-a bila je otkrivanje vlastitog modela drona i to na konferenciji Mars u Las Vegasu, u junu.
Prema blogu kompanije objavljenom istog dana kada je predstavljen, Amazon je planirao „isporučivati pakete putem drona kupcima u roku od nekoliko meseci“. Šest meseci kasnije, kompanija je još daleko u odnosu na glavne konkurente Wing i UPS. Do danas, može se reći da je Amazon u ovom delu sebe precenio i podbacio. Ali s finansijskim sredstvima koje poseduje, bilo bi pogrešno računati da se kompanija neće potruditi da sustigne konkurente.